Hvad har du lavet i weekenden? – gået en tur…

09.03.21
I denne uge har Bodil skrevet en klumme om gåture. Du kan også få inspiration til nye ruter.

Har du også følelsen af, at gåturen næsten er den eneste aktivitet, du kan berette om efter en veloverstået weekend lige for tiden? (Okay – en del af jer kan også berette om vinterbadning – her kan jeg desværre – eller heldigvis – ikke være med)

Med diverse corona-restriktioner er udfoldelsesmulighederne begrænsede, og vi må gribe til de muligheder, der ligger lige for – og her er vandreturen nok det mest oplagte. Og det er bestemt heller ikke så ringe endda. Jeg har da opdaget indtil flere fantastiske vandreruter i mit nærområde, som jeg måske egentlig godt vidste var der, men først nu har fået udforsket. Vidste du f.eks., at du kan starte en rigtig flot vandretur lige nord for Tambohus Kro (ved Lorens Vej eller ved fugletårnet), som går rundt i et terræn, som du umiddelbart slet ikke forestiller dig, når du bare kører igennem området. (Turen er lettest i tørre perioder, da der er en del sumpområder).

Vandreturene er blevet en meget større del af vores hverdag det sidste års tid. Og det afspejler sig også i de mange bøger, vi får på biblioteket. Nogle af dem tager fat i sundhedsperspektivet ved at gå – andre guider dig til gode vandreruter.

Vil du gerne læse om alt det gode gåturen gør for din krop, og få inspiration til at øge dit aktivitetsniveau er biblen på området Bente Klarlunds bog ”Gå-bogen: gå – så går det nok”. Hun fortæller, hvordan gåturen kan være med til at forebygge og påvirke sygdomme som demens, depression, angst og stress, overvægt, diabetes og hjerte- og hjernesygdomme. Du kan også finde inspiration i Marina Aagaards ”Gå dig i form”, som også indeholder forskellige gå-programmer, man kan følge.

Har du mod på at kaste dig ud på de virkelig lange vandreture, kan du prøve bøger som ”Gendarmstien: 84 km vandring langs den dansk-tyske grænse”, ”Mols Bjerge-stien: istidsvandring i Nationalpark Mols Bjerge” eller ”Pilgrimsfærd i Danmark: vandreture på Hærvejen, Klosterruten, Camønoen med flere”.

Og hvis vi virkelig giver os til at drømme om tider, hvor vi kan rejse ud over landets grænser, kan du tage fat på bøger som ”Turen går til Europas smukkeste vandreruter” eller ”Vandring på De Kanariske Øer”. Lån dem allerede nu – og start med at drømme. Det skader ikke.

På biblioteket kan du også hente en lang række vandretursfoldere fra Naturstyrelsen. Vi har de ruter, der ligger inden for overskuelig afstand – og ellers kan du finde folderne her. På Geopark Vestjyllands hjemmeside finder du også rigtig mange vandretursforslag. Her er ofte links både til foldere og download af ruterne til gps-udstyr.

Så ja, der er masser af muligheder for at få styret sin vandrelyst – og det er sundt for både sjæl og legeme – men ikke desto mindre kan vi nok alle blive enige om, at det godt nok bliver dejligt den dag, hvor man også kan berette om andre ting fra weekenden end vandreturen. Det kommer – det bliver godt igen. I mellemtiden - God vandretur.

Materialer