Vær med i Danmarks læseklub 2021

30.04.21
Mandag den 3. maj. åbner Danmarks biblioteker op for Danmarks Læseklub 2021. Det er en virtuel læsekreds, hvor man på tværs af landet læser dette års vinder af Læsernes Bogpris i 10 hurtige sprint.

Over ti dage kaster den landsdækkende læseklub sig over Jesper Steins ”Rampen”, som i foråret vandt Læsernes Bogpris 2021. De ti dage kulminerer i en online special, hvor Læseklubbens deltagere får mulighed for at gå bag om historien sammen med forfatteren.

Læseklubben afholdes online fra d. 3-12. maj med daglige synopser, så alle har mulighed for at være med fra starten den 3. maj - eller stige på undervejs. Som deltager låner du enten bogen på biblioteket - eller som e- og lydbog på eReolen.

Hvorfor en læseklub?

Lysten til at læse sammen er eksploderet i de senere år. Bibliotekernes læseklubber og online læsefællesskaber, har flere steder vokset sig stærke under corona-perioden, hvor flere og flere har opdaget det potentiale, der ligger i at kunne dele og diskutere de mange indtryk, oplevelser og tanker, som bøgerne efterlader i os.

Med Danmarks Læseklub giver bibliotekerne nu endnu flere litteraturinteresserede en nem og oplagt mulighed for at dykke ned i litteraturens verden. Alle er velkommen i klubben, og da det udelukkende foregår online, er corona ikke en forhindring for at deltage.

Danmarks Læseklub har valgt at læse Jesper Steins  ”En lykkelig slutning, som udover at have vundet Læsernes Bogpris - på sin egen særprægede måde - tackler virkelig vigtige emner for, hvordan vi lever vores liv.

Hør Jesper Steins egne ord om bogen

Sådan kommer du med i klubben

Alle kan være med i Danmarks Største Læseklub. Man kan deltage og læse sammen med  en læseklub som man allerede er med i, samle en ny eller bare læse med - helt som sig selv.

I Danmarks Læseklub 2021 får du en unik mulighed for at gå på opdagelse i baghistorien sammen med forfatteren og indbudte eksperter - og møde andre, der læser med på tværs af landet. Læsningen krydres desuden med konkurrencer og overraskelser -  samt korte, levende synopser, så du kan springe på undervejs i historien.

Lån bogen på biblioteket eller eReolen - og deltag på en af følgende måder:

Uanset, hvilken af de to muligheder du vælger, modtager du hver dag læseklubbens læsesprint og en synops -  samt alt det andet gode, Læseklubben ellers er ved at forberede til deltagerne.

Yderligere info

På dit lokale bibliotek kan du høre mere om Danmarks Læseklub, og få hjælp til hvordan du deltager.

Du kan også kontakte Erling Lykke (erling.lykke@aalborg.dk) for yderligere oplysninger om deltagelse i læseklubben på Litteratursiden.

Danmarks Største Læseklub er etableret af Danmarks Biblioteker. For flere oplysninger, kontakt venligst Michel Steen-Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening, tlf. 4030 5230