VÆRKstedet: Hvad er der med familien Von Keyserling?

17.01.23
Vores bibliotekar, Lars, har skrevet om familien Von Keyserling.

Eduard Von Keyserling (1855-1918) er den store europæiske forfatter med de små mesterværker, hvor to er oversat til dansk; ”Lumre dage” (1906) og ”Bølger” (1911).
Romanerne omhandler adeligt forfald, og Eduard led af svigtende syn og dårligt helbred. Han boede i München sammen med to søstre, som nedskrev hans romaner efter diktat.

Nogle slægtled tidligere afstedkom Hermann Carl Von Keyserling (1695-1764) et andet europæisk storværk, men inden for musikgenren.
Hermann led frygteligt af søvnløshed og for at komme igennem de hårde nætter, fik han Johann Sebastian Bach til at komponere de nu berømte Goldbergvariationer (1741).
I taknemmelighed blev Bach fyrsteligt betalt i form af et bæger med 100 Louis d`or guldmønter.

”Bølger” er for øvrigt blevet filmatiseret og modeskaberen Karl Lagerfeld har iscenesat ”Bølger” fotografisk med supermodellen Claudia Schiffer som Doralice, hovedpersonen i romanen.

Materialer