Vestjyske Fortællinger

Hør en række fascinerende fortællinger om historien, livet og fællesskabet i Vestjylland i podcastserien produceret af kulturinstitutioner fra Struer og Holstebro.

Indholdet i podcastener skæve, tankevækkende og autentiske historie fra vestjydernes land. Hver kulturinstitution folder en lille fortælling ud om de mennesker, som enten bor eller har boet på egnen.

Alle episoder vil være tilgængelige på de lokale kulturinstitutioners hjemmesider, på Podbean og der hvor du lytter til podcasts.

Podcasts om historien, livet og fællesskabet i det vestjyske

Indholdet i podcasten er skæve, tankevækkende og autentiske historie fra vestjydernes land. Hver kulturinstitution folder en lille fortælling ud om de mennesker, som enten bor eller har boet på egnen.
Holstebro Musikskole sætter fokus på tidligere MGK-elever, der fortæller om inspirationskilder, livet med musik og vejen til en musikalsk karriere. Med Struer Museum får vi barndomshistorier fra blokken og livet på landet fra de første årtier efter 2. verdenskrig. Holstebro Bibliotek har interviewet forfatteren Ditte Holm Bro og Lars Henriksen, forperson for Pride Copenhagen, om hjemstavnens betydning og vestjyske værdier. Lokalhistorisk Arkiv Holstebro fortæller den ukendte historie om lærerinden Agnes Elisabeth Ahm, som rejste ud i verdenen, kom hjem og endte som modstandskvinde under krigen. Sidst men ikke mindst tager Struer Bibliotek os med til et litteraturmøde på biblioteket i en ganske særlig læsekreds.

Nye måder at fortælle historier på

Mikkel Ellersgaard Sørensen, museumsinspektør på Struer Museum, har deltaget i projektet og arbejdet med at omsætte traditionelt kildemateriale til en fortælling med lyd.
Han fortæller om arbejdet med podcast: Struer Museum har især været nysgerrige på, om vi kan finde et rum til de fine fortællinger, der fortjener at blive fortalt, men som vi har svært ved at finde plads til i vores traditionelle formidling. Her kan podcasten vise sig at være en relevant og værdifuld kanal for os.

Støttet af Kultursamarbejdet

Projektet ’Vestjyske Fortællinger’ er støttet af netværket ’Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland’. Podcasten er blevet til i tæt samarbejde med Holstebro Musikskole, Holstebro Lokalhistorisk Arkiv, Struer Bibliotek, Struer Museum og Holstebro Bibliotek. Kulturinstitutionerne håber på at kunne samarbejde om flere tværfaglige projekter i fremtiden.