Det er slet ikke så ring’ endda…

11.09.19
Hvorfor er biblioteker ikke så ring' endda - heller ikke Struer Bibliotek. Det har leder af Struer Bibliotek, Rasmus Thøgersen, skrevet en klumme om.

I lørdags fejrede FN deres internationale læsedag, og i denne uge sætter Danmarks biblioteker fokus på biblioteker og læsning. Tillad mig i den forbindelse at udbrede, hvorfor I skal være så stolte af jeres bibliotek her i Struer Kommune.

Ifølge Biblioteksstatistikken fra 2018 ligger Struer Bibliotek nummer 11 på landsplan i forhold til udlån pr. medarbejder. Det betyder dels, at vores bibliotekarer formår at gøre meget med de ressourcer, vi har, og dels, at borgerne i kommunen er et taknemmeligt publikum, der vil deres bibliotek. Det skal I have stor tak for!

Struer Bibliotek – et væld af muligheder

Der er en bestemt type bøger, man kan læse flere gange gennem sit liv - og hver gang spejler man sig selv, sine erfaringer og sit ståsted på en ny måde i fortællingen. Ganske som en bog, kan bibliotekets mangfoldige tilbud bruges på forskellige måder alt afhængig af, hvor du er i din egen personlige historie.

Vi giver adgang til gratis e-bøger og netlydbøger (genialt til dig, der pendler) via eReolen. Hvis du på grund af handicap eller alder ikke selv kan komme på biblioteket, kan du blive tilmeldt ’Biblioteket Kommer’ og få bragt materialer direkte til din hoveddør. Vi understøtter op mod 50 læsekredse hvert eneste år, så I kan mødes i jeres egne fællesskaber. Takket være den nationale kørselsordning kan vi skaffe bøger fra andre biblioteker i hele landet, kvit og frit.

Udover al den litteratur vi langer over disken, tilstræber vi at være en relevant kulturel aktør og medspiller i kommunen. Vi er et af kun tre Europe Direct centre på landsplan. Det vil sige, at vi informerer borgere i hele Midtjylland om EU og hjælper med at besvare spørgsmål inden for EU-området. Biblioteket lægger lokale til blandt andet Ældresagens Netværksted, studiecafe, udstillinger og den gratis advokatvagt. Derudover afholder vi i biblioteket en lang række arrangementer for kommunens borgere for at stimulere læselyst og informere om ting, der rører sig i Struer, Danmark og verden.

I 2018 stod biblioteket for hele 45 arrangementer! Fra foredrag med landskendte forfattere som Hanne Vibeke Holst og Leonora Kristine Skov, henover sprogfitness og forfatterskole for børn, til balletskolen og flygtningekrisen i EU ved Jens Christian Grøndahl. Der afholdes biblioteksorienteringer for skolerne, vi uddeler over hundrede ferietasker med bøger hver sommer, arrangerer en årlig litteraturfestival i uge 41 og meget andet. Alt dette sker i samarbejde med kommunens skoler, Struer Museum, Lydens By og mange, mange andre. Tak til alle jer, vores utrættelige korps af frivillige hjælpere og til de op mod 4500 af kommunens børn, unge og voksne, der deltager i vores arrangementer.

Et stærkt bibliotek styrker læsning og derigennem lysten til kulturen og refleksionen, roen og fordybelsen. Ligesom en sund økonomi, gode skoler, et stærkt foreningsliv, varierede kulturelle tilbud og dynamiske lokalområder, er et levende bibliotek et trækplaster for tilflyttere. Så kom ind og lån – like os på Facebook – download vores app – tjek vores hjemmeside - kom til vores arrangementer – skriv dig op til vores nyhedsbrev – og meld ud, hvis du har en god ide til noget, vi kan gøre endnu bedre. Husk, at Struer Bibliotek bliver mere værd, jo mere du benytter os.

Lørdag den 5. oktober afholder vi vores litteraturfestival for niende gang. Vi starter klokken 9.00 med rundstykker og morgensang. Lærerigt, interessant og ganske gratis. Bare mød op!