Ej hvor er du en nørd!

23.03.21
Det har jeg fået at vide flere gange – og der er nok noget om det!

Havde jeg fået det at vide i mine tidlige teenageår, så havde jeg nok ikke taget det som et kompliment, men det kan man roligt gøre i 2021.

Særligt det sidste år, mens landet har været lukket ned, har de ”mere” nørdede, langsomme sysler og aktiviteter vundet indpas; fx strik, puslespil, fællessang, tegning, skak, planter m.m. En tendens at livet handler mere om relevans og resonans end om rækkevidde. Det er ikke bare ok at være anderledes, der er faktisk ret sejt – og der er plads til alle.

På Struer Bibliotek pusler vi for tiden med ideen om at skabe Struer GEEK Festival. En festival som fejrer nørden, fordybelsen og alle de fantastiske aktiviteter, som der kan nørdes med.

Jeg elsker selv sci-fi film, gamle computerspil, og jeg kan sidde og lodde og skrue i gamle instrumenter i flere timer. Min helt store nørdlidenskab er dog musik. Jeg har tidligere skrevet en klumme om min kærlighed til ”grungebølgen” som rullede ud fra Seattle i start 90erne. I denne omgang vil jeg derfor folde min musiksmag lidt mere ud og komme med anbefalinger til nogle nyere artister, som er et lyt værd.

Dua Lipa: Vi starter sikkert ud med en af de største artister i verden pt. men tag lige et lyt til ’don’t start now’. Som barn af 80’erne kan man ikke være andet end fan af stærk pop musik med en solid basgang og en catchy melodi. Det er heldigvis en genre som for tiden sætter sit stærke og tydelige præg på hitlisterne: The Weeknd, Billie Eilish, og Dua Lipa det er popmusik med tilpas kant og dybde til at det interessant og vedkommende.

Crack Cloud: Vi bliver I 80’erne, men nu i den mere eksperimenterende ende af skalaen. Tænk David Byrne møder Einstürzende Neubauten på en svedig jazzklub. Det er specielt, men utrolig charmerende. Det er nok også det mest ukendte band på min liste – så hvis du gerne vil være lidt ”hipsteragtig” sammen med mig, så giv dem et lyt.

Aurora: Kender du hende ikke? Ja, så har du sandsynligvis hørt hende alligevel. Den norske sangerinde har nemlig lagt vokal til noget så mainstream som Frozen 2. Casterne hos Disney er helt sikkert blevet fortryllede over den unikke stemme, som sender referencer til Bjørk, og som kombineret med stærk sangskrivning gør Aurora til en af tidens mest spændende navne. Aurora er en del af en bølge, der er stærkt inspireret af nordisk mytologi og en god undskyldning for at dykke ned i navne som Wardruna og Heilung – så kan man da tale om ’nyt nordisk’.

Jinjer: Jeg kommer fra Esbjerg, Danmarks Metal hovedstad! Så selvfølgeligt skal vi også have noget tråd med blandt disse anbefalinger. Selv for de som ikke er vokset op med metal er der noget at hente ved dette ukrainske metalcore band, der til trods for at have nogle år på bagen først rigtigt slog igennem i 2019. Gør dig parat til den måske stærkeste kvindelige metalvokal jeg har hørt.

Marvelous Mosell: Ja, han er ikke ny. Men man kan ikke tale om at nørde uden at italesætte det senest par års festligste danske hip hop navn. Iført et pangfarvet tracksuit, nogle skøre electric boogie-briller uden styrke og en omvendt sixpence, sætter Marvelous Mosell rim til sange om Ninja Turtles og Ghostbusters. Bonusinfo: Prøv hans morgengymnastik undervisning – så kan du både høre lidt god musik og lære nogle discomoves – Det er da en Covid-19 venlig anbefaling.

Hvad med dig? Er du en nørd?  Så tag fat i os på Struer Bibliotek, vi vil ikke blot lave en festival for dig, vi vil lave den sammen med dig.

Revenge of the Nerds and may the force be with you.