Bodil Sørensen

Et udpluk af bøger fra 2019

27.12.19
I denne uges klumme ser Bodil tilbage på nogle af alle de gode bøger, der udkom i 2019.

Endnu et år er gået – og det er tid til at se tilbage på 2019. Som biblioteksansat er intet mere naturligt end at se tilbage på nogle af årets bogudgivelser. Derfor er denne uges kulturklumme en præsentation af 10 af de gode bøger fra 2019. Får du lyst til at læse nogle af dem, kan du selvfølgelig låne dem på biblioteket. Nederst på siden kan du klikke ind på de enkelte titler og reservere dem.

Lars Mytting: Søsterklokkerne

En norsk slægtsroman, der foregår i 1800-tallet i Gudbrandsdalen. Den unge Astrid er bogens hovedperson – en stærk, klog kvinde. Her er lokal kolorit, kulde, armod, kærlighed spundet ind i en fortælling om norsk kirkebyggeri – hvor der digtes videre på et norsk sagn om to kirkeklokker – søsterklokkerne. En fantastisk roman, som man ikke lige glemmer.

Malene Lei Raben: Fruen

En selvbiografisk roman – og en historie fuld af bitre konflikter mellem mor og datter. Malene er barn af halvfjerdserne. Forældrene bliver skilt kort efter hun bliver født – og hun vokser op i en brydningsfuld tid med sin viljestærke, travle akademiker-mor. En rystende og chokerende skildring af mor/datter-forholdet.

Ane Riel: Bæst

Leon er et meget usædvanligt barn. Der er intet ondt i ham – men hans enorme muskelkraft giver store problemer. Han har kun en person at støtte sig til – Mirko, som har været hans nabo. Romanen foregår i en lidt ubestemt tid – i et måske sydeuropæisk land.  Som i Ane Riels tidligere roman ”Harpiks” møder vi en række lidt skæve personer, som ikke helt passer ind.

Maren Uthaug: En lykkelig slutning

En roman om syv generationer af bedemænd, som for hver generation udvikler en afvigende personlighed af forskellig art. Maren Uthaug skriver ikke ”hygge-bøger”, men derimod bøger, der kryber ind under huden på en. I hendes tidligere roman ”Hvor der er fugle” skrev hun om blodskam, denne gang kommer vi ind på noget så frastødende som nekrofili. Selv om det ikke lyder rart, så giv det en chance. Hun skriver fantastisk.

Kristian Bang Foss: Frank vender hjem

Frank kommer fra en fattig arbejderfamilie fra Hvidovre, men som den første i sin familie kommer han på universitetet. Her bliver han kærester med Thea, som kommer fra en stenrig familie. En roman om et stadigt eksisterende klassesamfund – overklasse møder underklasse. Bogen har fået fremragende anmeldelser.

Anna Frederiksson: Mellem himmel og hav

En svensk familiefortælling om tre generationer, hvor dette er første bind i en trilogi. En roman om mødre og døtre, svære relationer og hemmeligheder i familien. Kan du lide en god slægtsfortælling, er det en roman for dig.

Katrine Marie Guldager: Et rigtigt liv

Vi følger Filip, som er en veluddannet, ung mand fra en velhavende familie. En roman om at være ung i 1980’erne. Om at blive voksen og have alle muligheder åbne. Men alligevel have svært ved at finde ud af, hvad man skal med livet. En flot psykologisk udviklingsroman i stil med forfatterens ”En uskyldig familie”.

Elly Griffiths: Det tavse vidne

5. del af krimiserien om arkæologen Ruth Galloway er udkommet i 2019. Har du ikke læst denne serie endnu, skal du gå ned på biblioteket og låne bind et ”Pigen under jorden”, som kom i 2018. En rigtig god engelsk krimiserie, hvor både krimiplot og skildringen af den almindelige hverdag fungerer perfekt.

Elisabeth Strout: Alt er muligt

En kollektivroman med 9 selvstændige fortællinger, der tilsammen skildrer livet i den amerikanske by ”Amgash”. Et broget persongalleri rulles frem – her er mange komplicerede forhold og det er barsk læsning, Men Elisabeth Strouts meget rolige fortællestil gør, at man alligevel holder det ud. Hun skriver blændende.
Romanen er en selvstændig fortsættelse af bogen ”Mit navn er Lucy Barton”, som udkom i 2017.

Håkan Nesser: Halvmorderen

73-årige Adalbert er gået i gang med at skrive sine erindringer. Han har siddet i fængsel i en årrække og nu oprulles det lidt efter lidt, hvad der egentlig skete for over 40 år siden. En slags krimi – men i lige så høj grad en dybsindig roman om kærlighed, livets tilfældigheder, skyld og skam.

God læselyst i det nye år og vel mødt på biblioteket.