Vi fjerner gebyrer for børn og unge

Struer Bibliotek vil med et nyt tiltag afskaffe gebyrerne ved for sen aflevering af lånte materialer for børn og unge mellem 0-17 år. Beslutningen er godkendt i byrådet og træder i kraft fra d.d. 20. marts 2024. Initiativet markerer et vigtigt skridt i bibliotekets ambitioner om at fremme målgruppens læselyst og sikre, at vores tilbud er tilgængeligt for alle børn i lokalsamfundet.

Børn og unges læsevaner skal blomstre

Du kender måske den ærgerlige følelse, når et gebyr tikker ind for en bog, der for længst skulle have været afleveret. Ved at fjerne gebyrer for vores yngre lånere, ønsker Struer Bibliotek at opmuntre til en kultur, hvor læsning og læring blomstrer uden frygt for økonomiske sanktioner.

Vi håber, at ændringen vil være med til at fjerne barrierer og invitere flere familier til at låne af bibliotekets store udvalg af bøger og materialer. Biblioteket arbejder benhårdt for at skabe gode rammer for børns lyst til at læse, og det er vigtigt. Læsning den kan styrke sprogforståelse, berige ordforråd, udvide verdensforståelsen og stimulere fantasien.

I disse år oplever Struer Bibliotek en stigning i udlånstallet, en tendens vi er meget stolte af, og som vi meget gerne vil understøtte yderligere. Vores nye tiltag er inspireret af positive resultater, fra lignende initiativer hos f.eks. Glostrup Bibliotek, hvor afskaffelse af gebyrer har ført til en markant stigning i antallet af lånere og udlån.

Varsel om aflevering fortsætter

Selvom gebyrerne for en for sen aflevering bliver sløjfet for børn og unge, udsender Struer Bibliotek fortsat et varsel til lånerne om aflevering tre dage før, lånetiden udløber. Vi sender også fortsat hjemkaldelser til folk.

Hvis det lånte materiale slet ikke bliver afleveret, eller hvis det bliver ødelagt, er reglerne som før. Det betyder, at Struer Bibliotek sender en regning, så materialet kan blive erstattet. Gebyrer, der ligger før skæringsdatoen, vil stadig fremgå på lånerstatussen. Oplever du uregelmæssigheder her i overgangsperioden, er du altid velkommen til at kontakte personalet.

Vi ser frem til fortsat at dele glæden ved læsning med børn og unge i Struer.